TABUROPA jest międzynarodowym projektem teatralno-badawczym, który za pomocą narzędzi sztuk performatywnych zgłębia temat tabu i jego manifestacji we współczesnych europejskich społeczeństwach. W projekcie uczestniczą artyści i eksperci z Portugalii, Belgii, Niemczech i Polski. Artystyczne ujęcie tematu tabu jest oparte na badaniach prowadzonych w każdym z uczestniczących krajów.
W ramach projektu polsko-niemiecka współpraca ma znaczenie szczególne: polska reżyserka, Agnieszka Błońska bada niemieckie tabu i realizuje na ten temat przedstawienie, a niemiecki reżyser, Andre Erlen tworzy spektakl wraz z 4 performerami z Polski: Dominiką Biernat, Seanem Palmerem, Dawidem Żakowskim i Joanną Wichowską.
Publiczne wydarzenia projektu to nie tylko spektakle, lecz także próby otwarte, dyskusje panelowe, spotkania z widzami, wykłady, warsztaty, wystawy, pokazy wideo, interwencje uliczne. Projekt realizowany jest w przestrzeniach "nieteatralnych" i skierowany do szerokiego grona odbiorców: w różnym wieku, o różnym pochodzeniu społecznym i wykształceniu, w tym do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
W ramach TABUROPY reżyserzy, choreografowie, aktorzy i tancerze z kilku europejskich organizacji zrealizują autorskie przedstawienia, których premiery odbędą się w maju 2014 podczas Sommerblut Kulturfestival w Kolonii. Jesienią 2014 spektakle zostaną zaprezentowane w Brukseli, Lizbonie i Warszawie.
Koordynacja projektu: Sommerblut Kulturfestival e.V.
Prowadzenie/produkcja: Gregor Leschig, Rolf Emmerich
Opieka artystyczna: André Erlen
Partnerzy:
kobalt.works (Bruksela), Teatro Praga (Lizbona), Stowarzyszenie Praktyków Kultury (Warszawa), Futur3 (Kolonia)
Uczestnicy (SPK):
reżyseria: Agnieszka Błońska
performerzy: Dominika Biernat, Joanna Wichowska, Sean Palmer, Dawid Żakowski
koordynacja: Joanna Wichowska, Katarzyna Regulska, Magdalena Sobolewska
strona internetowa projektu (ang): www.taburopa.eu
W ramach projektu polsko-niemiecka współpraca ma znaczenie szczególne: polska reżyserka, Agnieszka Błońska bada niemieckie tabu i realizuje na ten temat przedstawienie, a niemiecki reżyser, Andre Erlen tworzy spektakl wraz z 4 performerami z Polski: Dominiką Biernat, Seanem Palmerem, Dawidem Żakowskim i Joanną Wichowską.
Publiczne wydarzenia projektu to nie tylko spektakle, lecz także próby otwarte, dyskusje panelowe, spotkania z widzami, wykłady, warsztaty, wystawy, pokazy wideo, interwencje uliczne. Projekt realizowany jest w przestrzeniach "nieteatralnych" i skierowany do szerokiego grona odbiorców: w różnym wieku, o różnym pochodzeniu społecznym i wykształceniu, w tym do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
W ramach TABUROPY reżyserzy, choreografowie, aktorzy i tancerze z kilku europejskich organizacji zrealizują autorskie przedstawienia, których premiery odbędą się w maju 2014 podczas Sommerblut Kulturfestival w Kolonii. Jesienią 2014 spektakle zostaną zaprezentowane w Brukseli, Lizbonie i Warszawie.
Koordynacja projektu: Sommerblut Kulturfestival e.V.
Prowadzenie/produkcja: Gregor Leschig, Rolf Emmerich
Opieka artystyczna: André Erlen
Partnerzy:
kobalt.works (Bruksela), Teatro Praga (Lizbona), Stowarzyszenie Praktyków Kultury (Warszawa), Futur3 (Kolonia)
Uczestnicy (SPK):
reżyseria: Agnieszka Błońska
performerzy: Dominika Biernat, Joanna Wichowska, Sean Palmer, Dawid Żakowski
koordynacja: Joanna Wichowska, Katarzyna Regulska, Magdalena Sobolewska
strona internetowa projektu (ang): www.taburopa.eu
Temat TABUROPY nawiązuje do oryginalnego znaczenia terminu „tabu” pochodzącego z języków polinezyjskich i odnoszącego się do sfer życia codziennego uznawanych za „święte” i „zastrzeżone”. Te „zakazane” sfery istnieją również w nowoczesnych, „oświeconych” i racjonalnych społeczeństwach – jako „strefy kulturowo niebezpieczne”, czyli takie do których rzadko stosują się racjonalnie ustanowione zasady porządku społecznego. |
Współczesne tabu zyskują przez to jeszcze większą moc, której przejawy można znaleźć zarówno w życiu społecznym, jak i w indywidualnej świadomości. TABUROPA chce wydobyć na światło dzienne te „zakazane” rejony, skierować reflektor na to, co ukryte. Te „czarne punkty” wciąż jeszcze we współczesnej Europie są źródłem ksenofobii i najróżniejszych uprzedzeń. Warto zatem przyjrzeć się temu tematowi z racjonalnego punktu widzenia, pamiętając, że europejska różnorodność zakłada również istnienie sprzeczności.
Dzisiaj używamy koncepcji tabu do opisu nierozpoznanych, ukrytych, niewypowiedzianych, wypartych, czasem represjonowanych wątków i rejonów społecznych. Tabu obejmuje takie sfery jak np. seksualność, śmierć, choroba, fizjologia. Wkracza w obszar emocji, codziennego życia, religii, polityki, historii. Odnosi się więc do „kanonu wartości” konstytuujących nasze społeczeństwo. TABUROPA, skupiając się na różnych przejawach i konsekwencjach istnienia sfer tabu obecnych w krajach uczestniczących w projekcie – będzie badać te odmienne „kanony wartości” i przetwarzać badania w artystyczne interwencje, które na różne sposoby angażować będą odbiorców projektu, zwiększając ich interkulturowe kompetencje i zdolność rozumienia Innego.
Dzisiaj używamy koncepcji tabu do opisu nierozpoznanych, ukrytych, niewypowiedzianych, wypartych, czasem represjonowanych wątków i rejonów społecznych. Tabu obejmuje takie sfery jak np. seksualność, śmierć, choroba, fizjologia. Wkracza w obszar emocji, codziennego życia, religii, polityki, historii. Odnosi się więc do „kanonu wartości” konstytuujących nasze społeczeństwo. TABUROPA, skupiając się na różnych przejawach i konsekwencjach istnienia sfer tabu obecnych w krajach uczestniczących w projekcie – będzie badać te odmienne „kanony wartości” i przetwarzać badania w artystyczne interwencje, które na różne sposoby angażować będą odbiorców projektu, zwiększając ich interkulturowe kompetencje i zdolność rozumienia Innego.